Nyheter/fiskerapporter

2004-09-18

Ungern Carp-fishing 2004

Gryningsfiske Hej och ursäkta att min rapport från Ungernresan dröjt lite. Det har varit massa fiske ivägen för mig och en dag fick vi 50 gäddor med en topp på 7.8 kg samt även lite artikelskriverier. Med en fullproppad Toyota Previa lämnade vi i varje fall Nynäshamns hamn för att 18 timmar senare lägga till vid hamnen i Gdansk. I bilen hade vi massor av fiskeutrustning, boilies i olika smaker och lukter. Vi hade även laddat med rod-pods, elektriska nappalarm, håvar och vi hade även med två gummibåtar samt två elmotorer med tillhörande marinebatterier. Det var jag, Anders Henrikssson, Joakim With och Mikael Björkner som efter en tids planering åkte på en fiskeresa för att slå personliga karprekord och ha kul. Tanken var att vi skulle fiska i olika insjöar i Ungern som vi kände till och vi hade även anmält oss till en stor karpfisketävling (Haromfa Boilie Show 2004) där 12 olika Europeiska nationer var föranmälda till den stora och TV-sända fisketävlingen. Vi hade även planerat att fiska efter stormal på vårt fiskeäventyr.

När vi kört bilen av färjan var vi äntligen på väg mot vårt efterlängtade fiskeäventyr och jag körde den första sträckan som visade sig bli genom hela Polen! Väl vid den Tjeckiska gränsen bytte vi chaufför och när jag satte mig i baksätet så somnade jag omgående. Jag blev väckt av vännerna vid vår första karpsjö i Ungern och sjön var ca 10 ha stor, grumlig och med monsterkarpar på över 25 kg. Efter att vi fått ut våra tacklade boilies vid markörerna dröjde det inte länge förens Anders krokade resans första karp och efter en stunds kamp lossnade kroken ur karpens mun. Alla var djupt överens om att det var en mycket stor fisk och med vetskapen om sjöns potential kändes det mycket surt att tappa den fisken. Efter detta hade vi trögt fiske de närmaste dagarna men vi lyckades i varje fall lura 3-4 karpar med en topp runt 7 kg.

Mycket tidigt nästa morgon efter tre dagars fiske packade vi de sista fiskesakerna för att stressa till nästa sjö där vi skulle tävla i karpfiske. Sena från första sjön kom vi med ett stort dammoln till samlingen inför karptävlingen och strax innan det var dags att dra lotterna för vart man skulle fiska. Vi blev varmt välkomna av bl.a. den Ungerska "karp-presidenten" och de var verkligen glada att svenskar hittat ner till Ungern och att vi ställde upp i fisketävlingen. Jag och Anders fick plats nr 15 och Jocke och Micke drog lott nr 18 vilket var vinnarplatsen året innan. Vi fick höra att plats 15 ligger längst in i en vik med mycket småkarp och den större karpen tas på platserna mellan nr 17 och 20 där det är något färre näckrosor. Lunchen, som vidtog efter att allt formellt var klart, smakade ljuvligt och sedan startade fisketävlingen klockan 12.00. Sjön som heter Haromfa Vistarosso är ca 20-30 hektar stor, mellan 1-3 meter djup, ganska klart vatten och full av enormt mycket näckrosor. Många av karparna är mycket stora och det har tagits fisk på uppåt 29 kg i sjön.

Stressade värre körde vi till vår lottade fiskeplats och både jag och Anders konstaterade genast att det var galet mycket näckrosor i sjön och även på vår fiskeplats. Vi fick en plats som låg längst in i en vik och till höger satt det två österrikare och till vänster satt det två tyskar som skulle visa sig vara hur trevliga som helst. Vi upplevde dock att vår fiskeplats var lite "omringad" av grannarna då deras beten "spärrade" av viken vid uddarna för vandrande karpar. Då det var enormt mycket näckrosor i sjön fick vi helt enkelt ro ut betena till olika fiskegluggar där vi även mäskade med boilies och laxpellets. En boilie är en degboll som man kokat som då blir seg och hållbar. I degen kan man blanda i olika luktessenser, smaker och annat "hemligt" som karpen gillar. Vi insåg snabbt att det inte skulle gå att drilla fisken från land utan den enda möjligheten att få upp fisken var att ro ut och drilla fisken från båten som fanns att tillgå vid varje fiskeplats.

Nytt PB på gräskarp 10,6 kg Första natten tappade Anders två karpar som simmade in bland näckrosrötterna varvid fiskarna gick loss från kroken. Min vän fortsatte att kroka på nya karpar men de flesta gick loss. Anders hade dock nöjet att kroka och landa en mycket snygg spegelkarp på hela 11.050 kg, ett nytt personbästa för Anders. Jag fick äntligen min första karp efter nästan halva tävlingen och sedan lossnade fisket ordentligt för mig. Det blev ombytta roller för oss och jag började att fånga massor av fiskar. Jag lyckades även att kroka på en liten mal på runt 5 kg vilken kämpade bra. Mycket tidigt på den tredje tävlingsmorgonen fick jag ett försiktigt napp varvid nappalarmet endast pep till några gånger. När vi var framme med båten vid fisken började den plötsligt kämpa som en galning. När fisken bröt ytan första gången såg jag genast till min förtjusning de "guldfärgade" fjällen som avslöjade att det var en gräskarp och en stor sådan också! Väl i håven kände jag mig jätteglad och insåg att det var ett nytt personbästa för mig. 10.620 härliga kg vägde fisken. Vad jag vet var min fisk den enda gräskarp som fångades av alla teamen.

Vi fortsatte att fånga enstaka karpar och plötsligt hände något trevligt. Ingen i sjön drillade fisk samtidigt som jag fick napp varvid vi rodde ut för att landa fisken. När vi "säckat" karpen tjöt nästa spö, jag fick drilla karp två omgående och när den fisken var säckad nappade det även på mitt sista spö. Tre karpar på 20 minuter var inte illa! Den största vägde hela 12.350 kg. Femton minuter senare fick även Anders en fin karp och den fisken lurade oss verkligen då den först gjorde endast ett pip i larmet. Efter fem minuter pep det till igen på samma spö och då när Anders skulle veva in tacklet kände han att det knyckte i andra ändan. Det var bara att ro ut och drilla igen och väl i håven såg vi att det var en mycket fin fisk. Spegelkarpen vägde 9 kg och ännu mer kg att väga in när "vågbilen" kom.

Tävlingen avslutades med ett pistolskott i luften klockan 12.00 efter mycket intensivt fiske i flera dagar för samtliga deltagare. Jag och Anders var mycket nöjda efter omständigheterna när vi packade ihop resten av fiskeutrustningen då vi hade en svår fiskeplats och med tanke på alla näckrosor som vi fått fiska i. Väl framme vid prisutdelningsplatsen hade enormt mycket åskådare samlats runt den stora scenen där ungdomar hade en disco-dansuppvisning. Alla deltagare fick varsin jättefin porslinsvas och på den fanns en härlig bild på en hoppande karp samt tävlingens namn. De som vann fick hela 186,2 kg karp och kunde nöjda inkassera 2000 Euro. Tvåan fick 122.6 kg och håvade in 1500 Euro. Micke och Jocke fick härliga 117.5 kg och kunde nöjda inkassera 500 Euro. Jag och Anders var mycket nöjda med en 11:e placering, trots de svåra omständigheterna, och fick 76.9 kg karp på tävlingen. Totalt landades det fantastiska 1612.1 kg under Haromfa Boilie show 2004. Ett mycket imponerande resultat. Karpfisketävlingen med 12 olika nationer var enligt oss alla oerhört proffsigt arrangerat och ett Ungerskt TV-team följde hela tävlingen. Tävlingen kunde även följas via internet för de som ville det. När alla hade fotograferats och filmats tackade vi våra nya vänner för trevligt sällskap, för att sedan planera inför nästa karpsjö som även den hyser mycket storvuxen karp enligt "heta" tips.

Med en illa packad bil och med väskor i knäna körde vi mot nästa karpsjö, en sjö som låg ca fyra timmar bort. Väl framme vid den "hemliga" sjön kunde vi konstatera att fiske är mycket stort i Ungern. Nästan samtliga gluggar i vassen var upptagna av sportfiskare. Som tur var, var det söndag eftermiddag och folk började packa ihop för att åka hem. När de väl åkt packade vi upp våra saker och åkte runt med gummibåten för att loda och välja en lämplig fiskeplats ute på sjön. Vi hittade en fin platå ca 150 meter ut i sjön och där placerade vi några markörer samt även mäskade med boilies. Medan vi väntade på napp från karparna fiskade jag efter betesfisk med en klen fiskeutrustning tacklad med majs och mycket senare fick jag en Björkna som fick duga. Jag fiskade med ett s.k. "bolt-rigg" tackel och som boj hade jag en badboll vilket fungerade utmärkt. Mitt på natten fick Anders ett ilsket napp på sitt vänstra spö och efter en mycket odramatisk kamp låg fisken i håven. Anders trodde ett tag att fisken endast vägde runt 5-6 kg under drillningen men när den väl låg i håven uppskattade jag den mycket vackra fjällkarpen till runt 14 kg, kanske mer. När vi väl säckat karpen körde jag ut Anders bete till markören med gummibåten i nattmörkret och sedan sov vi vidare. En halvtimme senare blev vi störda igen av nappalarmet och även jag fick napp. Det var inte alls ett lika ilsket napp som tidigare under natten men kampen var desto bättre. Även den karpen fick syna håven från insidan.

Vi sov vidare och nästa morgon hade vi en fotosession och vägning av fiskarna innan de fick simma tillbaka till sitt rätta element. Den vackra fjällkarpen visade sig väga hela 14.1 kg vilket blev resans största fisk och min spegelkarp vägde 12 kg. Min pigga Björkna simmade runt i två dagar utan att en enda mal nappade. Vi valde att plocka ihop allt och när Micke vevade in sitt sista bete så satt det en minikarp på kroken. Den fisken fick bli resans sista fisk. Nöjda med fisket körde vi hemmåt på förmiddagen mot Slovakien, Tjeckien och sedan genom Polen som tog lång tid innan vi var hemma igen...